Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente.
Eenmaal je in het buitenland gevestigd bent, kun je terecht bij de Belgische ambassades en consulaten.
Als Vlaming in het buitenland kan je je vrijblijvend registreren bij de ‘Vlamingen in de wereld-familie'.
Doelgroep
Belgen en niet-Belgen
Procedure
- Je doet deze aangifte ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland. Op de dag van aangifte, word je uitgeschreven uit de registers.
- De aangifte dient te gebeuren door de persoon die naar het buitenland verhuist.
- Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat de referentiepersoon van het gezin de aangifte doet.
- Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem/haar bij de aangifte bijstaan.
- Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.
- Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.
- Enige tijd na registratie van je verhuis naar het buitenland, controleert de Politie of je daadwerkelijk vertrokken bent door een verblijfplaatscontrole op het laatste inschrijvingsadres.
Wat heb je nodig?
- Je nieuw adres in het buitenland;
- identiteitskaarten van alle personen waarvoor aangifte wordt gedaan;
- pin- en pukcode van de identiteitskaart(en).
Wij werken op afspraak!