Verhuis naar het buitenland

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente.

Eenmaal je in het buitenland gevestigd bent, kun je terecht bij de Belgische ambassades en consulaten.

Als Vlaming in het buitenland kan je je vrijblijvend registreren bij de ‘Vlamingen in de wereld-familie'.

Doelgroep

Belgen en niet-Belgen

Procedure

  • Je doet dit aangifte ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland. Op de dag van aangifte, wordt je uitgeschreven uit de registers.
  • De aangifte dient te gebeuren door de persoon die naar het buitenland verhuist. 
    • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat de referentiepersoon van het gezin de aangifte doet. 
    • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan. 
  • Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.
    • Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.
  • Enige tijd na registratie van je verhuis naar het buitenland, controleert de Politie of je daadwerkelijk vertrokken bent door een verblijfplaatscontrole op het laatste inschrijvingsadres.

Nodig

  • Je nieuw adres in het buitenland;
  • identiteitskaarten van alle personen waarvoor aangifte wordt gedaan;
  • pin- en pukcode van de identiteitskaart(en).

Contactgegevens en openingsuren

Burgerzaken
Gemeentehuis De Warande
Bergstraat 24
8950 Heuvelland
België
Gesloten
Gesloten
09:00 - 12:00
09:00 - 12:00
15:00 - 19:00
09:00 - 12:00
09:00 - 12:00
09:00 - 12:00