Waarvoor dient de pin- en pukcode op je identiteitskaart?
Met je elektronische identiteitskaart kan je op bepaalde websites inloggen (bijvoorbeeld MyPension, MyMinFin.be, Thuisloket Heuvelland), je kan er ook digitaal mee ondertekenen. Hiervoor heb je een kaartlezer, je identiteitskaart en de pincode van je identiteitskaart nodig om te bewijzen dat je wel degelijk de persoon bent die je beweert te zijn (authenticatie). Om misbruik te vermijden zijn deze mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN-code (Personal Identification Number).
Bij de aanmaak van je nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt de kaartproducent de codes, via een document, naar jouw thuisadres. Indien je de PIN-code (en PUK-code) niet meer kent en niet meer in het bezit bent van dit document kan er een nieuwe code worden aangevraagd.
Nieuwe codes kunnen aangevraagd worden bij de dienst Burgerzaken en van thuis uit via de website van Binnenlandse Zaken.
Procedure
Wanneer?
Na de aanvraag worden de nieuwe codes binnen de drie weken verstuurd naar het gemeentehuis van je woonplaats. Je krijgt hiervan bericht en dient binnen de maand langs te gaan om de nieuwe pincode aan je elektronische identiteitskaart te koppelen.
Waar?
- Bij de gemeente van je woonplaats. Verhuis je op het moment dat je je codes kwijt bent, dan vraag je de nieuwe codes aan bij je nieuwe gemeente van zodra je inschrijving er voltooid is.
- https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/
Bedrag
- 5,00 EUR te betalen bij aanvraag