Beschrijving
Wil je een uittreksel uit het bevolkingsregister? Dan kan je dat hier digitaal aanvragen.
Het attest ontvang je in de meeste gevallen onmiddellijk in je mailbox. Bij extra controle nodig van een ambtenaar ontvang je het attest binnen 2 tot 5 werkdagen in je mailbox.
Attesten bestemd voor gebruik in het buitenland moeten soms voorzien zijn van een legalisatie of een apostille.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen;
- datum en plaats van geboorte;
- rijksregisternummer;
- de woonplaats;
- burgerlijke staat;
- beroep;
- nationaliteit;
- de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van jouw gemeente.
Voorwaarden
Je bent ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente.
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf;
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd);
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat;
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.
Procedure
Je kan het uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen in je gemeente.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het attest online aanvragen, raadplegen, downloaden en afdrukken via:
- het thuisloket van jouw gemeente;
- 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister;
- 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid.